Zündapp KS 750
Al in de aanloopjaren naar de Tweede Wereldoorlog besefte de Wehrmacht dat er behoefte was aan een licht, terreinvaardig voertuig dat zowel voor verkenningsopdrachten als het snelle vervoer van personen gebruikt kon worden. Motorfietsen, met name zijspancombinaties en tricycles, hadden hun nut al tijdens de Eerste Wereldoorlog bewezen, maar toen waren er nog weinig terreinvaardige militaire voertuigen gebouwd. Dit waren dan ook vrijwel uitsluitend omgebouwde civiele voertuigen geweest, die zelfs als mitrailleurdrager waren ingezet. Overal ter wereld werden nieuwe driewielers ontwikkeld, hetzij als zijspancombinatie, hetzij als driewieler. Deze werden zelfs aangepast om luchtdoelgeschut en mortieren te dragen.
In de jaren dertig werden ook in Duitsland proeven genomen met licht verbouwde, civiele zijspancombinaties, gebaseerd op de BMW R12, de BMW R71, de Zündapp KS 600 en de zware viercilinder Zündapp K 800.
Uiteindelijk gaf de Wehrmacht zowel BMW als Zündapp de opdracht een militaire zijspancombinatie te ontwikkelen, waaraan een aantal eisen werden gesteld:
- 500 kg belading, overeenkomstig met drie soldaten met hun wapens, munitie en bepakking
- een kruissnelheid van 80 km/h en een topsnelheid van 95 km/h, een minimumsnelheid van 4 km/h om met marcherende troepen mee te kunnen rijden
- 4,5 × 16 inch banden (daarmee waren ze uitwisselbaar met die van de KdF-Wagen en de Volkswagen Kübelwagen)
- 150 mm bodemvrijheid en ruimte in de spatborden voor het aanbrengen van sneeuwkettingen.
Lagerlijst Stickers