Onderdelen te koop

bmw r 75 polaroidBMW R-75 Wehrmachtsgespann

Het BMW R-75 Wehrmachtsgespann is een zijspancombinatie van het merk BMW. De machine werd ook wel bekend als "BMW R 75 Sahara" of kortweg "Sahararad". De machine werd ingezet door de Wehrmacht tijdens de Tweede Wereldoorlog.

In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog gingen veel Europese motorfabrieken militaire modellen ontwikkelen. Vooral voor de zijspancombinaties werd dan vaak gekozen voor tweecilinder boxermotoren, zelfs als de fabriek die niet in het normale productieprogramma had. Zo ontstonden de FN M-12 en de Harley-Davidson XA.

In Duitsland waren de boxermotoren ruim voorhanden: De gebroeders Küchen hadden al in 1933 boxermotoren voor Zündapp ontwikkeld, en BMW produceerde vrijwel uitsluitend zware boxers. De R 12 was al in dienst van de Wehrmacht, ook als zijspantrekker, maar deze zijklepper was niet echt geschikt voor gebruik in zwaar terrein. Ook de R 71 zijklepper werd door het Duitse leger gebruikt. Zowel BMW als Zündapp kregen de opdracht om zware, terreinvaardige zijspancombinaties te ontwikkelen. Ze werden ingezet in de Grote Vaderlandse Oorlog tegen de Sovjet-Unie en door het Afrikakorps van Erwin Rommel.

 

Ga terug Contact Onderdelenlijst Lagerlijst


zündapp k 500 polaroidZündapp K 500

Voor het modeljaar 1933 werden door de gebroeders Küchen verschillende een- en meercilinders ontwikkeld, waaronder de eerste Zündapp-tweecilinderboxermotor, waarmee het merk zo beroemd zou worden. In dat jaar presenteerde Zündapp liefst vier boxermodellen. Het kleinste was de K 400, een 400cc-zijklepboxermotor die slechts 10 pk leverde. De K 400 bleef slechts één jaar bestaan.

De K 500 had een grotere boring dan de 400, en leverde in 1933 14 pk, maar werd later opgevoerd tot 16 pk.

Deze motorfiets zou tot in 1940 in productie blijven. De 100.000ste Zündapp in september 1933 was een K 500.

 

Onderdelenlijst Lagerlijst


zündapp ks 750 polaroidZündapp KS 750

Al in de aanloopjaren naar de Tweede Wereldoorlog besefte de Wehrmacht dat er behoefte was aan een licht, terreinvaardig voertuig dat zowel voor verkenningsopdrachten als het snelle vervoer van personen gebruikt kon worden. Motorfietsen, met name zijspancombinaties en tricycles, hadden hun nut al tijdens de Eerste Wereldoorlog bewezen, maar toen waren er nog weinig terreinvaardige militaire voertuigen gebouwd. Dit waren dan ook vrijwel uitsluitend omgebouwde civiele voertuigen geweest, die zelfs als mitrailleurdrager waren ingezet. Overal ter wereld werden nieuwe driewielers ontwikkeld, hetzij als zijspancombinatie, hetzij als driewieler. Deze werden zelfs aangepast om luchtdoelgeschut en mortieren te dragen.

In de jaren dertig werden ook in Duitsland proeven genomen met licht verbouwde, civiele zijspancombinaties, gebaseerd op de BMW R12, de BMW R71, de Zündapp KS 600 en de zware viercilinder Zündapp K 800.

 

Uiteindelijk gaf de Wehrmacht zowel BMW als Zündapp de opdracht een militaire zijspancombinatie te ontwikkelen, waaraan een aantal eisen werden gesteld: 

  • 500 kg belading, overeenkomstig met drie soldaten met hun wapens, munitie en bepakking
  • een kruissnelheid van 80 km/h en een topsnelheid van 95 km/h, een minimumsnelheid van 4 km/h om met marcherende troepen mee te kunnen rijden
  • 4,5 × 16 inch banden (daarmee waren ze uitwisselbaar met die van de KdF-Wagen en de Volkswagen Kübelwagen)
  • 150 mm bodemvrijheid en ruimte in de spatborden voor het aanbrengen van sneeuwkettingen.

 

Onderdelenlijst Lagerlijst Stickers


 

 

 

 

 

BMW R-75

Onderdelenlijst

 

Zündapp K-500

Onderdelenlijst

Lagerlijst

 

Zündapp KS-750

Onderdelenlijst